uśmiechnięte dziecko

Czy czytanie książeczek już od wczesnych lat jest znaczące dla rozwoju maluch?

Powodzenie ludzi i społeczeństw zależy od ich wiedzy. Wskazówką do wiedzy nieustająco jest czytanie. Wiele osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba lektury muszą zaistnieć w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest elementem mądrego kontaktu z potomkiem i rewelacyjną metodą wychowawczą.
Zwycięstwo jednostek i społeczeństw zależy od ich wiedzy. Wskazówką do wiedzy wciąż jest czytanie. Wiele ludzi, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Bo nawyk i pragnienie lektury muszą zaistnieć w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest sposobem mądrego kontaktu z potomkiem i rewelacyjną procedurą wychowawczą.

dziecko z maskotką
Autor: Jillian
Źródło: http://www.flickr.com
Aktualny świat jest dla dziecka często trudny i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, mało czasu dla dziecka, ignorowanie jego potrzeb psychicznych, nadwyżka mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma kłopoty emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie rozumie języka i ma znikomy zasób słów nie jest w stanie samo czytać, ponieważ jest to dla niego za kłopotliwe i zbyt nudne, zwłaszcza w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Mowa jest przy tym narzędziem myślenia, także matematycznego. W taki sposób koło się zamyka – słabo czytające dzieci jeszcze mniej czytają i coraz gorzej się uczą. Co piąty nasz nastolatek – jest funkcjonalnym analfabetą.

Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie szkrabowi na głos naucza je języka i myślenia, kształtuje pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce dobrych zachowań, pogłębia samo uznanie. Czytanie noworodkowi pobudza jego umysł i tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi zezwala mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem pozwala zachować lub zbudować więź i pomaga mu w rozwiązaniu ogromu zagadnień czasu dorastania. Także dzieci niepełnosprawne dzięki głośnemu czytaniu znacznie lepiej się rozwijają. Czytanie naucza dzieci rozróżniania dobra od zła i nakłania do zadumy nad następstwami własnych słów i czynów. Jest to niezmiernie ważne w aktualnym świecie, zawojowanym przez agresywne kanony masowej kultury i pogoń za majątkiem. Czy istotne jest, co czytamy potomkom? Tak, bo przy wsparciu książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpływamy na ich język i wiedzę, rozumienie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Dlatego też postarajmy się, aby w pokoiku naszego dziecka (przykładowe propozycje: pokoik dla dziecka) nie zabrakło półki na książki.

Przede wszystkim zwróćmy uwagę, czy książka dla dziecka dostosowana jest do wieku, stopnia dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości pociechy. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Jednocześnie pamiętajmy, że gdy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego pytania, może pojąć ono teksty „dojrzalsze”, przeznaczone dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata. I jeszcze jedno, poznajmy się z książeczką przed przeczytaniem jej maluchowi. Starajmy się też kierować zasadą uczenia również podczas szukania zabawek dla naszej pociechy – przykładowo – .